Franczyza nieruchomości a własne biuro – ile to kosztuje?

kwi 16, 2018 · Time 10 min. czytania

Zastanawiasz się nad prowadzeniem własnej agencji nieruchomości? Zobacz, na jakie koszty musisz się przygotować i co może dać Ci franczyza nieruchomości. Na końcu artykułu znajdziesz link do specjalnego materiału.

Słowo wstępu. Skąd pochodzą dane?

W tym artykule zamieściliśmy zestawienie kluczowych kategorii kosztów, które należy uwzględnić, prowadząc biuro nieruchomości. Dane są wynikową biznesplanów i prognoz, które przygotowujemy dla potencjalnych partnerów, ale przede wszystkim oparte na informacjach finansowych z oddziałów własnych . Wartości, które padają w tym tekście są uśrednione ze względu na różnice w poszczególnych miastach. Co ważne, nie wszystkie pozycje trzeba traktować jako konieczne. Tworząc to zestawienie, kierowaliśmy się po pierwsze skutecznością prowadzonego biznesu, a po drugie świadczeniem wysokiej jakości usługi. Nie zostały wzięte pod uwagę takie koszty jak czynsz za wynajmowaną powierzchnię biurową czy jej urządzenie, abonament telefonów komórkowych, laptopów czy utrzymanie poczty firmowej.

“Narzędzia pierwszej potrzeby”

Nowoczesne pośrednictwo w obrocie nieruchomościami wymaga wielu narzędzi. Poniżej znajdziesz te, które na pewno musisz umieścić w swoim biznesplanie.

  • Programy do zarządzania pracą agenta i biura (np. Asari) – około 500 zł/mies. za loginy dla 5 agentów, w zależności od dostawcy.
  • Ogłoszenia rekrutacyjne na czołowych portalach, takich jak pracuj.pl czy praca.pl, budujące również wizerunek pracodawcy – kwoty rzędu 1500–2000 zł/mies.
  • Szkolenia wdrożeniowe dla pracowników – w rozłożeniu na miesiące daje to koszt około 300500 zł.
  • Abonamenty na portalach z nieruchomościami – dla 5-osobowego biura, pracującego w oparciu o wyłączność (przy założeniu posiadania 100 ofert miesięcznie) jest to koszt średnio 1000 zł/mies. (nie licząc podbić i promocji!).

Suma:

Dla 5-osobowego oddziału będzie to od 3300 do 3800 zł netto miesięcznie.

Obsługa graficzna

Koszt, który uśrednić i określić można jedynie w przypadku stałych i podstawowych zleceń, czyli np. zmiany danych na banerach czy wizytówkach. Mówimy tu o kwotach rzędu 200-300 zł miesięcznie, ale należy zaznaczyć, że nie dotyczy to np.: zmian na stronie internetowej, materiałów graficznych do mediów społecznościowych, materiałów dla klientów, tj. ulotek i folderów, e-booków i innych materiałów promocyjnych.

Bez powyższych usług ciężko będzie Ci się przebić przez gąszcz konkurencji. W takiej sytuacji najlepiej będzie skorzystać z obsługi graficznej na zasadzie outsourcingu. Koszt takiej usługi będzie się wahać w przedziale 20004000 zł, w zależności od wielkości rynku, na którym będziesz działać.

Strona internetowa biura nieruchomości

Możesz skorzystać z gotowych szablonów, jakie oferują popularne serwisy. Tylko czy w ten sposób uda Ci się wyróżnić Bez wątpienia, najważniejszą kwestią jest jakość samej usługi pośrednictwa, ale najpierw klienci muszą ją znaleźć. Indywidualnie przygotowany i wdrożony projekt pomoże Ci budować pozytywne doświadczenia w pierwszych kontaktach z Twoją marką, ułatwi pozyskiwanie leadów i umożliwi osiągnięcie wyższych pozycji w wyszukiwarce Google. Koszt funkcjonalnej strony internetowej, dopasowanej do potrzeb prowadzonego biznesu, a jednocześnie nieszablonowej i wypełniającej z nawiązką swoje zadania strony oscylować będzie w bardzo rozległych granicach, od 2000 do nawet 20 000 zł.

Kluczowymi elementami takiej strony powinna być przyciągająca uwagę i konwertująca na zapytania strona główna, w pełni funkcjonalny listing ofert oraz podstrony poświęcone konkretnym usługom. Warto zadbać też o wdrożenie narzędzi marketing automation, które usprawnią proces obsługi klienta. Z prowadzeniem strony internetowej wiążą się również koszty administrowania nią oraz aktualizacji. Powinny się zamknąć w przedziale 23 tysiącach złotych netto miesięcznie.

Wyróżnienie się kosztuje

Nakłady na reklamę systematycznie rosną. Zobacz, jakie wydatki musisz uwzględnić, aby swoim klientom zagwarantować najwyższą skuteczność:

  • Specjalista od marketingu – jeżeli sam nie jesteś w stanie zadbać o swoją promocję, albo jej efekty są mizerne, warto zatrudnić specjalistę. W zależności od umiejętności takiej osoby może to być zarówno 2000 zł, jak i 5000 zł netto.
  • Silny branding – Składa się na niego wiele elementów. Kilka z nich jest jednak obowiązkowych. Podstawą jest oczywiście odpowiednio zaprojektowany logotyp. Jest to koszt rzędu 5001000 zł. Silna marka to też marka spójna, dlatego nieodzownym jej elementem jest opracowanie tzw. identyfikacji wizualnej. Pomoże Ci ona w przyszłości produkować jednolite materiały sprzedażowe i promocyjne. Jej przygotowanie to kolejne 1000 zł. Za kompletnie opracowany i przygotowany branding biura możesz zapłacić nawet 10 000 zł!
  • Media społecznościowe – Czy chcesz tego, czy nie, Twoi klienci tam są, tam szukają informacji i tam dyskutują. Również o usługach, których potrzebują. Sam Facebook jest też przede wszystkim znakomitym narzędziem reklamowym, który pozwoli Ci najmniejszym kosztem dotrzeć do najważniejszych dla Ciebie osób. Przygotowanie profilu z reguły otrzymasz w ramach abonamentu za prowadzenie tych kanałów, a te wahają się z kolei od 500 do 1500 zł, w zależności od intensywności, z jaką zamierzasz publikować treści dla swoich fanów. Inną sprawą jest prowadzenie kampanii reklamowych. Koszt przeprowadzenia kampanii reklamowej na Facebooku o budżecie 1500 zł netto, wynosi na ogół od 500 do 700 zł.
  • Agencja SEO – Nawet najlepsza strona internetowa może pozostać niezauważona, jeżeli nie będzie dobrze zoptymalizowana i aktualizowana. Agencja SEO, która o to zadba, uzależnia cenę swoich usług od zakresu prac, na który się umówicie. Podstawowy abonament u sprawdzonego usługodawcy powinien kosztować w okolicach 2500 zł miesięcznie.

Dokumentacja

Zmieniające się prawo, klauzule abuzywne i chęć odpowiedniego zabezpieczenia interesów obu stron sprawiają, że przygotowanie całej dokumentacji nie należy do łatwych zadań. Pamiętaj, że oprócz samej umowy pośrednictwa, będziesz potrzebować również m.in. umów współpracy z agentami, fotografami czy specjalistami od home stagingu. Koszt ten jest bardzo ciężko oszacować, gdyż jego realna wartość często okupiona jest licznymi pomyłkami i błędami. Tylko umowy testowane w warunkach rynkowych przez wiele lat i na bieżąco aktualizowane mogą być gwarantem bezpieczeństwa.  

Cena rynkowa całej dokumentacji do obsługi biura nieruchomości: 5000 zł

Promocja na portalach

Ten koszt będzie oczywiście zależeć od konkurencji na Twoim rynku oraz od ilości ofert, które będziesz posiadać. Z punktu widzenia franczyzy biura nieruchomości najbardziej istotny powinien być dla Ciebie fakt, że duże agencje otrzymują zniżki, uzależnione od wielkości sieci i dostęp do korzystnych programów dedykowanych. Przynależność do franczyzy pozwoli Ci oszczędzać od 20 do 49%.

Materiały szkoleniowe i ścieżka kariery

Ten koszt powstaje tak naprawdę z biegiem kolejnych miesięcy lub lat. Rozwijanie tych gałęzi pozwoli Ci nie tylko zwiększać zyski, ale przede wszystkim zatrzymywać najlepszych agentów, co pozwoli zaoszczędzić na działaniach rekrutacyjnych. Pamiętaj jednak, aby rozważyć wszystkie możliwości i nie zapomnieć zapytać potencjalnego partnera franczyzowego o to, jak wyglądają u niego te kwestie i na jaką skalę są rozwijane.

Cena: bezcenne

Wsparcie konsultacyjne i mentoringowe

Coś, co trudno wycenić, a co może okazać się najbardziej wartościowe. Mowa tu przede wszystkim o:

  • doświadczeniu specjalistów ds. finalizacji w prowadzeniu nietypowych i wymagających transakcji,
  • rozwiązywaniu reklamacji i skarg,
  • społeczności dyrektorów i menedżerów z całej Polski, wymieniających się doświadczeniami,
  • usystematyzowanym marketingu, z którego pomocy można korzystać również w prowadzeniu lokalnych działań,
  • wspólnym radzeniu sobie z problemami natury PR-owej.

Cena: bezcenne

Decyzja wielkiej wagi

Jak zauważyłeś, nie podałem dotąd różnicy między kosztami własnego biura a franczyzą nieruchomości. Wynika to z faktu, że opłata franczyzowa zależy od zbyt wielu czynników. Nie sposób wyciągnąć jej z kapelusza. Mam jednak nadzieję, że dzięki temu artykułowi posiadasz znacznie więcej wiedzy, która pozwoli Ci podjąć najlepszą decyzję.

Pamiętaj, że zanim cokolwiek zdecydujesz, warto się poznać 😉

POBIERZ DARMOWY MATERIAŁ, który usystematyzuje Twoją wiedzę. Kliknij TUTAJ.

Może to też Ci się spodoba

Zniesiono podatek PCC! Przegląd prasy 12.06.2023

Podatek PCC dla kupujących swoje pierwsze mieszkanie z rynku wtórnego zostanie zniesiony. To oznacza spore oszczędności dla klientów! Nie trzeba będzie płacić 2 procent tej daniny od używanego mieszkania czy innej nieruchomości. Ważna zmiana dla kupujących mieszkania. Zniesiono podatek PCC. Można zaoszczędzić tysiące złotych. Gazeta.pl Dobra wiadomość dla kupujących swoje pierwsze mieszkanie z rynku wtórnego. […]

Kariera w nieruchomościach 6: Od dietetyka do kierownika

Kariera w nieruchomościach 6: Od dietetyka do kierownika

Najpierw postawiła na dietetykę, potem wysłała swoje CV na stanowisko asystentki Freedom w Piasecznie. Obecnie jest kierownikiem biura i świeżo upieczonym brokerem nieruchomości. W jaki sposób doszła do tego momentu? Posłuchaj rozmowy z Anną Stursiak-Piórkowską!

Ewelina Zdancewicz paź 26, 2023 · 3 min. czytania

Chcesz sprzedać nieruchomość?

Napisz do nas

    Proszę o zaznaczenie zgody.