Pomysł na własny biznes w małym mieście

mar 05, 2019 · Time 10 min. czytania

Masz dość pracy w korporacji? Chcesz wreszcie zacząć zarabiać na własną rękę? Wracasz po studiach do rodzinnego miasta i szukasz pomysłu na biznes? Zrób analizę rynku, wybierz odpowiednią branżę i… wynajmij garaż. Od tego zaczynały największe firmy na świecie. Znajdź pomysł na własny biznes w małym mieście, korzystając z 24 inspiracji.

Amazon, Apple, Disney, Harley Davidson, Google – to tylko kilka znanych marek, które podbiły światowy rynek, choć ich twórcy pierwsze kroki skierowali do garażu. Magiczne rzeczy dzieją się nie tylko w amerykańskich składzikach i chlewkach. Polskie rozwiązania technologiczne, m.in. Fibaro – system inteligentnego, automatycznego domu, kleje do płytek firmy Atlas, czy Magiczne Dywany przedsiębiorstwa Funtronic również powstawały w zaciszu przydomowym.

Zakładam własną firmę – od czego zacząć?

Dlaczego garaż? Twórcze myślenie wymaga ciszy, skupienia i kilku narzędzi pod ręką, żeby szybko zweryfikować pomysły. Imadło, młotek i lutownica odeszły jednak do lamusa. Dzisiaj głównym narzędziem pracy stały się komputery z nieograniczonym dostępem do internetu. Chwileczkę… Pierwszy był garaż czy pomysł? No właśnie. Jak ustalić poprawną kolejność działań, gdy nic nie przychodzi do głowy?

Potrzeba dźwignią handlu

Załóżmy, że zamiast garażu i skrzynki z narzędziami masz własny pokój, komputer, kawę i coś słodkiego pod ręką na wypadek lekkiego spadku energii. Od pięciu godzin szukasz w internecie pomysłu na rentowny biznes w swoim mieście.

Nie chcesz otwierać kolejnego sklepu spożywczego, monopolowego lub z chińską tandetą w stylu “wszystko za pięć złotych”. Lumpeks też odpada. Koło garncarskie i klub gospodyń wiejskich nikogo już nie kręcą. Dzięki dofinansowaniom unijnym pokolenie 60+ śmiga z powodzeniem w internecie od kilku lat. Co robić?

Analiza wskaże niszę na rynku

Jak znaleźć pomysł na biznes?

W tej sytuacji masz dwa wyjścia: próbujesz założyć biznes w internecie albo otwierasz drzwi do swojego “garażu” i zapraszasz do środka mieszkańców miasteczka. Musisz przecież poznać lokalny rynek i potrzeby potencjalnych klientów, zanim zaczniesz budować prototyp, prawda?

Warto na tym etapie wykonać analizę rynku i rozważyć sześć kwestii:

  • charakter miejscowości (np. atrakcyjna turystycznie),
  • liczbę potencjalnych klientów i ich potrzeby (nisza na rynku),
  • wybór odpowiedniej branży (np. transport, finanse),
  • przepis na sukces, czyli know-how (autorski biznesplan lub franczyza),
  • zaplecze finansowe (wkład na start lub dofinansowanie unijne),
  • konkurencję, również w sąsiednich miejscowościach.

Sprawdź przy okazji, jakie są wady i zalety prowadzenia własnego biznesu w małym mieście. Nam wyszło, że zalet jest więcej 🙂

Wady i zalety biznesu w małym mieście

Charakter miejscowości inspiruje do biznesu

Mieszkasz w małej miejscowości atrakcyjnej turystycznie? W pobliżu znajdują się jeziora, ruiny średniowiecznego zamku, szlak pieszy lub rowerowy, rzeka przyjazna kajakarzom. Zastanów się, jaki rodzaj usług będzie cieszył się popularnością odwiedzających miasteczko gości.

Może potrzebują swojskiego noclegu, chcą po całym dniu wędrówki napić się kawy i zjeść domowy obiad, szukają pomysłu na spędzenie dnia, więc chętnie wynajęliby rower lub kajak?

Odpowiedz na potrzeby mieszkańców

Odpowiedzią na ich potrzeby będzie otwarcie: hostelu, gospodarstwa agroturystycznego, restauracji, kawiarnii, pubu, wypożyczalni rowerów, wypożyczalni kajaków, usług transportowych. Weź również pod uwagę sezonowość niektórych usług.

Zimą interes oparty na turystyce – jeśli nie masz wyciągu narciarskiego – może podupadać. Zastanów się, jak kreatywnie wypełnić czas gościom podczas niepogody (kręgle, fitness, sauna, salon zabaw dla dzieci) oraz śnieżnego szaleństwa (skutery śnieżne, biegówki, kuligi, ogniska, lodowisko).

W znalezieniu niszy na rynku pomogą ci badania rynku, w tym odpowiedzi mieszkańców na kilka podstawowych pytań:

  • jakiego produktu lub usługi brakuje na lokalnym rynku?
  • dlaczego ludzie jeżdżą do sąsiednich miejscowości?
  • za co są skłonni płacić?
  • na co narzekają ?
  • za co przepłacają?
  • co lubią, a czego nienawidzą?

Know-how własnego biznesu – na żywioł czy franczyza?

24 pomysły na biznes

Jaka jest różnica między autorskim biznesplanem a franczyzą? Kupując licencję franczyzową, decydujesz się na prowadzenie biznesu na własne ryzyko, ale pod szyldem franczyzodawcy. Znana marka może gwarantować większą liczbę klientów i zmniejszać istotnie ryzyko bankructwa. Otrzymujesz wiedzę, doświadczenie i zestaw skutecznych narzędzi do działania na lokalnym rynku.

Najważniejszą zaletą franczyzy jest podejście systemowe – po podpisaniu umowy, która określa wzajemne obowiązki, otrzymujesz opiekę, w postaci szkoleń menedżerskich oraz dla załogi, organizacji kampanii promocyjnych wspierających sprzedaż oraz know-how dla danej branży, np. wiedzę o technikach sprzedaży nieruchomości, specyfice rynku ubezpieczeń lub rozliczeń i księgowości.

Co w zamian?

Franczyzobiorca ponosi koszty tzw. opłaty wstępnej za udzielenie licencji. Następnie przez cały czas trwania kontraktu wpłaca na rzecz sieci pewien procent swoich dochodów. Pieniądze służą wszystkim biorcom licencji. Franczyzodawca przeznacza je m.in. na badania marketingowe, opracowywanie nowych produktów i kampanie reklamowe.

Ponadto, podstawowym obowiązkiem franczyzobiorcy jest przestrzeganie wspólnych dla całej sieci zasad prowadzenia firmy.

Zalety prowadzenia własnego biznesu na zasadach franczyzy:

  • czerpiesz wiedzę i doświadczenie od dużego gracza na rynku,
  • dostajesz gotowy przepis na sukces (know-how),
  • otrzymujesz wsparcie w zakresie szkoleń, wdrożenia na rynek i promocji swojej oferty,
  • korzystasz z pomocy na bieżąco w trakcie prowadzenia działalności,
  • korzystasz z doświadczenia i zaplecza marketingowego,
  • korzystasz z efektów skali – “duży może więcej”,
  • zyskujesz dostęp do nowoczesnych rozwiązań na rynku.

Wady biznesu prowadzonego na zasadach franczyzy:

  • budujesz markę franczyzodawcy,
  • musisz dokonywać opłat franczyzowych,
  • musisz przestrzegać obowiązujących w sieci zasad.

Lista pomysłów na własny biznes – sprawdź, jak zarabiać w małym mieście

Możesz teraz spokojnie zamknąć drzwi do swojego “garażu”, przeczytać poniższe podsumowanie pomysłów, przeanalizować dane o lokalnym rynku i zacząć przygotowywać biznesplan. Niech światowe rynki zadrżą! 🙂

24 pomysły na własny biznes w małym mieście:

  1. studio fotograficzne (zdjęcia do dokumentów, sesje fotograficzne),
  2. home staging i fotografowanie mieszkań na sprzedaż,
  3. catering z pomysłem (wegański, bezglutenowy, biesiadny),
  4. warsztaty (kulinarne, krawieckie, projektowania wnętrz),
  5. mobilny salon kosmetyczny,
  6. aerobik, zumba, fitness,
  7. miniagencja reklamowa,
  8. copywriting dla małych firm,
  9. prowadzenie profili w mediach społecznościowych,
  10. przewoźnik (transport ludzi i drobnych towarów),
  11. pośrednik ubezpieczeń,
  12. biuro nieruchomości,
  13. golibroda (barbershop),
  14. hostel, agroturystyka,
  15. spa & wellness,
  16. kawiarnia lub pub,
  17. kręgielnia,
  18. salon zabaw dla dzieci,
  19. domowe przedszkole,
  20. wypożyczalnia kajaków,
  21. wypożyczalnia rowerów,
  22. wypożyczalnia sprzętu zimowego (narty biegówki),
  23. wypożyczalnia skuterów śnieżnych,
  24. organizacja kuligów i imprez na świeżym powietrzu zimą.

Zainspiruj się wiedzą zebraną w tym artykule i zdecyduj się na prowadzenie biznesu w zgodzie ze sobą. Masz inny pomysł? Nie wiesz, jak zacząć zarabiać na swojej unikalnej pasji? Przeczytaj kolejny artykuł pt. “Jak z pasji zrobić biznes”.

Może to też Ci się spodoba

Udane pierwsze półrocze 2022 na rynku kredytów hipotecznych

Niedawno zakończony drugi kwartał 2022 roku był jednym z najciekawszych okresów w ostatnich latach. Na rynku od początku roku do lipca uruchomiono 34,7 mld kredytów, co oznacza spadek o 31% względem 2021 roku. Trzeba pamiętać, że rok 2021 był rokiem wyjątkowym pod kątem wolumenów sprzedaży. Patrząc na trochę dłuższy horyzont czasu i porównując miniony okres […]

Jak sprzedać dom?

Odpowiedź na pytanie: “jak sprzedać dom?” zależy od tego, komu się je zadaje. Sprzedający najczęściej odpowie: „szybko” albo „jak najdrożej”. W przeciwieństwie do kupującego, który po drugiej stronie transakcji chce kupić „jak najtaniej”. A co powie pośrednik?

Jak zbliżyć się do klienta? Poznaj 3 sposoby

Jaka jest jedna z najważniejszych składowych sukcesu? Przede wszystkim to, żeby nigdy nie przestawać się uczyć. W ubiegły weekend mieliśmy ku temu dwie wyśmienite okazje. Chłonęliśmy wiedzę pełnymi garściami na konferencji Case Open 2016 oraz podczas 6. edycji recamp.pl. Na co warto zwrócić szczególną uwagę? Jak zbliżyć się do klienta i poznać jego potrzeby?

Chcesz sprzedać nieruchomość?

Napisz do nas

    Proszę o zaznaczenie zgody.