Czy wiesz, że blisko 80 proc. biznesów upada w ciągu dwóch pierwszych lat działalności? Co więcej, mniej niż jedna trzecia nowo powstających małych firm utrzymuje się na rynku co najmniej pięć lat. Jednym słowem, to sport dla prawdziwych herosów. Jak utrzymać firmę na rynku i cieszyć się zyskami przez długie lata? 

Do najczęstszych powodów “wpadek” startujących biznesów zalicza się: brak przedsiębiorczości właścicieli, hurraoptymizm w zakresie przychodów, złą strategię i model biznesowy, brak planów finansowych i wybór branży, obarczonej dużym ryzykiem (np. gastronomia).

Najłatwiej przetrwać firmom z sektora ochrony zdrowia i nieruchomości. Jeśli nowy biznes w drugim z wymienionych sektorów jest prowadzony mądrze, okazuje się naprawdę bezpieczny!

Dlaczego warto inwestować w sprzedaż nieruchomości?

Czy wiesz, że według badań Eurostatu obecnie spośród wszystkich krajów Europy najwięcej mieszkań sprzedaje się w Polsce? Nasza gospodarka jest w fazie wzrostu, a patrząc na potrzeby szacuje się, że nadal w Polsce brakuje ok 1,5 mln mieszkań (wskaźnik liczby mieszkań na 1000 mieszkańców wynosi ponad 350 – to wciąż ogon krajów Europy Zachodniej).

Oznacza to, że przed rynkiem nieruchomości lata wzrostu, a franczyza nieruchomości może być dobrym pomysłem na rozwój naszej agencji, okazuje się bowiem że zalety które płyną z przynależności do znanej marki umożliwiają uzyskanie lepszych warunków rozwoju. Nie da się ukryć, że czynnikami napędzającymi polski rynek nieruchomości są: demografia, sytuacja ekonomiczna w kraju oraz warunki mieszkaniowe.

W Warszawie, Krakowie i we Wrocławiu wyraźnie widać dynamiczny wzrost liczby zagranicznych studentów. W tych miastach obserwuje się też duży napływ obywateli z Ukrainy. Co dalej?

  • Na rynku nieruchomości notujemy wyraźny wzrost popytu i podaży – jednym z czynników, obok wzrostu wynagrodzeń i historycznie niskich stóp procentowych, był rządowy program subsydiów “Mieszkanie dla młodych” oraz zapowiedź jego zakończenia w 2018 roku.
  • Jak podaje Główny Urząd Statystyczny, w 2017 roku oddano do użytku prawie 89,8 tys. lokali, wybudowanych z przeznaczeniem na sprzedaż lub wynajem. To wzrost wobec 2016 roku o 13,5 proc. Jednocześnie rozpoczęto budowy jeszcze większej liczby mieszkań i domów – ponad 105,4 tys., a to liczba wyższa od tej z 2016 roku o 23,3 proc. O jedną piątą zwiększyła się natomiast pula lokali, które otrzymały zezwolenia na budowę lub budowę których zgłoszono – łącznie to niemal 128,5 tys.!
  • Z kolei, jak wskazują badania przeprowadzone przez TNS OBOP, wśród pośredników w obrocie nieruchomościami, niemal dwie trzecie mieszkań kupowanych jest właśnie w celach inwestycyjnych.

Czego to dowodzi? Stan polskiego rynku nieruchomości napawa optymizmem. – W większości obszarów notowane są wzrosty, które są przewidywane również w perspektywie kolejnych lat – mówi Łukasz Kruszewski, dyrektor marketingu ogólnopolskiej sieci biur Freedom Nieruchomości. – Szczególnie, biorąc pod uwagę fakt, że polski rynek nieruchomości jest wciąż rynkiem młodym w porównaniu do krajów zachodnich. Co więcej, uważa się, że nieruchomości są jednym z  najstabilniejszych biznesów. Oczywiście, jeśli jest mądrze prowadzony.

Czy biznes w nieruchomościach jest dochodowy?

Jak utrzymać firmę na rynku? Spróbuj franczyzy Freedom Nieruchomości
Zacznij swój biznes z Freedom Nieruchomości

Czy wiesz, że kandydaci na franczyzobiorców najczęściej pytają o przychody – na jakie w tej branży można liczyć oraz kiedy się ich spodziewać? To zrozumiałe, ponieważ biznes ma sens tylko wówczas, jeśli daje zwrot z inwestycji oraz generuje stabilne zyski. Na pewno i Ty, rozważając uruchomienie biura nieruchomości, zastanawiasz się, kiedy biznes w branży nieruchomości może być dochodowym przedsięwzięciem i jakie czynniki na to wpływają.

Choć nie ma prostej instrukcji, która gwarantuje sukces, warto wziąć pod uwagę czynniki zwiększające szansę na prowadzenia zyskownej firmy.

Potencjał rynku nieruchomości

W dobie internetu przez wielu niesłusznie bagatelizowany. – Wybór lokalizacji jest kluczowy nie ze względu na tłumy klientów, które będą odwiedzać biuro (te czasy bezpowrotnie minęły), lecz chodzi o ogólną ilość transakcji i atrakcyjność lokalnego rynku dla biznesu – wyjaśnia Agnieszka Dąbrowska, dyrektor franczyzy ogólnopolskiej sieci biur Freedom Nieruchomości. – Ważne jest, aby brać pod uwagę liczbę transakcji realizowanych w danym regionie, w obrębie którego będziesz działać.

Dane o ilości transakcji możesz uzyskać w starostwach powiatowych, które prowadzą rejestry w oparciu o akty notarialne. Dotarcie do informacji o ilości transakcji, czyli wielkości rynku, wydaje się naturalnym ruchem przed rozpoczęciem działania, ale – uwierz – wiele biznesów właśnie na tym kroku się wykłada.

Chłonność rynku nieruchomości

Wynagrodzenie dla biura nieruchomości za sprzedaż czy wynajem nieruchomości ustalane jest zazwyczaj procentowo – od ceny nieruchomości. Ceny transakcyjne i liczba ofert nieruchomości wystawionych na sprzedaż to kluczowe dane, które są punktem wyjścia do wyliczeń spodziewanych przychodów. Te informacje sprawiają, że nie liczysz w ciemno, tylko opierasz się na realnych możliwościach.

Klient biura nieruchomości

To, co musisz wiedzieć przed startem w branży, to kto może być Twoim klientem – czy tylko osoby fizyczne, czy możesz również zaoferować swoje usługi klientom instytucjonalnym, np. deweloperom.

Konkurencyjność na rynku nieruchomości

Trudno dziś o pomysł na biznes, w którym nie musimy mierzyć się z konkurencją. Podobnie jest w branży nieruchomości. Na czym jednak się skupić? Po pierwsze, warto sprawdzić liczbę biur nieruchomości działających na rynku. Dane te można pozyskać z portali ogłoszeń nieruchomości. Po drugie, warto poznać sposób pracy istniejących biur: ich ofertę, zakres usług, sposób sprzedaży, politykę cenową, charakter działań marketingowych. W ten sposób dowiesz się, czego brakuje w usługach pośrednictwa na lokalnym rynku, poznasz obszary do zmiany, poprawy lub zaoferujesz dodatkowe działania.

Pracownicy biura nieruchomości. Zgrany zespół

Planując prowadzenie biura nieruchomości, musisz być gotowy na budowanie zespołu sprzedażowego i sprawne nim zarządzanie. Zespół to najważniejsze aktywo biura nieruchomości, dzięki któremu będziesz w stanie osiągnąć wyższe przychody i prowadzić stabilny biznes. Rynek, na którym zamierzasz działać musi dawać możliwość zrekrutowania ludzi, którzy pozwolą Ci budować stabilną firmę.

Baza ofert nieruchomości

Last but not least na liście układanki, jaką jest zyskowne biuro nieruchomości, to baza ofert jaką pozyskasz wspólnie z zespołem. Nie chodzi tylko o ilość, ale przede wszystkim o wyłączność, czyli posiadanie w ofercie nieruchomości, które można nabyć tylko i wyłącznie za pośrednictwem twojego biura. Tylko dzięki temu będziesz miał realny wpływ na sprzedaż oraz będziesz mógł planować rzeczywiste przychody. Baza stanowi kluczową przewagę.

Zgromadzenie powyższych danych rynkowych jest podstawą do stworzenia planu finansowego dla biura nieruchomości. Oczywiście takiego, którego celem jest zarabiać, a nie tylko istnieć.  

Na zyskowność biznesu ma wpływ jeszcze jeden istotny czynnik, a mianowicie zaangażowanie właściciela. Nawet najbardziej obiecujący potencjał rynku nie przerodzi się w intratny biznes bez systematycznej pracy i realizowania założeń, określonych w planie finansowym przedsięwzięcia.

W jaki sposób przygotować dobry i realny preliminarz dla nowego biznesu? Przeczytaj kolejny artykuł tutaj.

Przeczytaj więcej o wadach i zaletach franczyzy nieruchomości.